Ømme bryster under amning (13,5 mdr gammel pige)

6 posts / 0 new
Seneste indlæg
LoneS
LoneSs billede
Indmeldt: 19/02/2017
Ømme bryster under amning (13,5 mdr gammel pige)

Hej.

Jeg har en pige på 13,5 måned som jeg stadig ammer.

Vi ammer somregel sidste på eftermiddagen og så aften/nat/morgen.

Den sidste tid er mine bryster begyndt at gøre ondt hen i mod slutningen af amningen, det er ingen problem med dagens først og anden amning, men det er der efter problemet kommer.

Min tanke er, kan det være fordi jeg efterhånden ikke har mere mælk til hende?

Hun spiser rigtig godt i løbet af dagen så hun får mad nok, lige nu tror jeg enlig bare hun bruger amningen som noget tryghed og afkobling efter en dag i vg.

Jeg er ved at nå det punkt at jeg synes det begynder at fylde for meget af min nat, det er ofte jeg ikke får sovet fordi hun gerne vil være i brystet hele tiden og når det så sammetid gør ondt har jeg svært ved at sove samme tid med. Derfor er jeg begyndt at tænke på en det er ved at været tid til at afslutte amningen, jeg har bare svært ved at se hvordan jeg bedst gør det? Og hvad kan jeg tilbyde hende i stedet? Hun vil ikke tage en sut.

På forhånden tak :)

Med venlig hilsen

Lone sandholdt

Sisse
Sisses billede
Indmeldt: 15/03/2007

Kære Lone, smerter er bare øv Sad Kan du beskrive hvor det gør ondt? Er det inde i brystet, eller på brystvorten? Det kunne være godt at starte med at prøve at finde årsagen, så vi kan se om der ikke skulle være noget at gøre ved den, tænker jeg?

Der er ikke noget tidspunkt, hvor man bare ikke laver nok mælk, så længe man ammer. I princippet kan produktionen fortsætte altid - det handler kun om hvorvidt der fjernes mælk fra brystet, for så længe der gør det får brystet signal om at lave nyt Smile

Ved den alder udgør amningen efter WHOs anbefalinger omkring en fjerdedel af deres ernæringsmæssige behov, så ud over tryghed og nærhed, som de bestemt også tanker op på under amning, så er det også alt det andet.

Hvis du tænker at stop af natamning, eller i hvert fald begrænsning, kan hjælpe, så er der måske hjælp at hente i wikien om natammestop?

Ellers kan du læse om ammestop også.

Hvad tænker du om det?

LoneS
LoneSs billede

Hej Sisse.

Tak for dit svar. Det er inde i brystet, det er sådan en sviende/brændende smerte som starter når hun har lagt ved brystet og suttet længe, derefter er det så galt ved hver amning efter noget det ligner 5-10min, derfor har det fået min til at tro at det er fordi brystet er tomt eller ikke kan nå at blive fyldt ordentligt op i mellem de hyppigste natamninger. 

Jeg har enlig ikke lyst at til stoppe amningen endnu og så slet ikke efter jeg har læst wikien natammestop. Det giver jo rigtig god mening det er står. Hun er både ved at få tænder, jeg er startet på arbejde og så har hun været syg også.

Synes bare det er rigtig svært at skulle blive ved med at forsvar at hun stadig bliver ammet, folk kigger mærkelig på mig og siger først hvor gammel er hun og er det så ikke på tide hun skal vendes fra. Derefter ender det altid med at jeg siger jeg har det bedst med at forsætter fordi hun er så lille  (hun vejer kun 8,5kg) men hvor er det bare frustrerende at folk skal kugge så mærkelig på en pga det.

Sisse
Sisses billede

Typisk vil brystet ikke gøre ondt, når det nærmer sig tømt. Føler du at hun har godt fat? De lidt større babyer, som selv hapser på og måske klatrer rundt imens, kan godt komme til at sjuske lidt, så det resulterer i at de faktisk ikke sutter helt godt, hvilket så kan give smerter. En anden ting som kan påvirke er cyklus, hvor smerterne så typisk opleves omkring kirtelvævet i brystet. Lyder noget af det som en mulighed? Hvordan føles dine bryster ellers, er de som de plejer at være?

Det kan være rigtig svært, hvis normen er noget andet - men jeg lover dig, at du ikke er alene <3 Der er rigtig mange, der fortsat ammer ved den alder. WHO anbefaler amning mindst til 2 år, og derefter så længe mor og barn trives med det. Kunne det måske bruges i situationer, hvor du føler dig presset? Ofte kan man også komme langt med et smil og "vi har valgt det, der passer bedst for os" og så et emneskift, hvis det er muligt Smile

Bor du tilfældigvis i nærheden af København, Skive eller Aalborg? Der er nemlig La Leche League møder, hvor man meget ofte vil kunne møde andre, der også ammer børn over 1 år Smile

LoneS
LoneSs billede

Det kan enlig godt være det er fordi hun ikke får ordenlig fat, det er ofte om natten det er galt og gerne når hun møffer rundt. Det vil jeg da lige prøve at ligge mærke til næste gang. Ellers synes jeg nemlig de føles hel normale  Smile  

Ja den bruger jeg også ind i mellem, men hvor er det bare frustrerende at de ikke bare kan sige at det er da fint eller sådan noget, nogle gang når man kommer i en gruppe med mødre kan jeg næsten føle at det er en skam at amme da alle andre jeg kender giver flaske  :vedik: 

Bor desværre i Sønderjylland - det kunne ellers have være spændende og hyggeligt at møde andre ammemødre  Big smile Big smile

Sisse
Sisses billede

Ja, når de sådan møffer rundt kan de nemt komme til at få lidt skidt fat!

Øv, det er ikke nemt at være den eneste! Også fordi det nogle gange bliver sådan lidt en kamp - mange mødre som giver flaske ville jo gerne have ammet. Men hold fast i at du gør det, der er rigtigt for jer <3

Øv øv, vi har desværre ikke noget i Sønderjylland (endnu)! Men hvis du kommer til Kbh eller et af de andre steder af og til kan det måske alligevel lade sig gøre en dag Smile Ellers er der også fx Facebookgrupper! Vores netværksgrupper hilser amning af børn over 1 år meget velkomment <3